یکی از موارد با اهمیت در کار نماشویی رعایت نکات ایمنی است، چراکه افراد فعال در این زمینه در ارتفاعات مختلف کار شستشوی نمای ساختمان را انجام می‌دهند و لازم است تا تمامی نکات و موارد ایمنی مربوط به آن را رعایت کنند تا هم خود و دیگران دچار مشکل و حادثه‌ای ناگوار نشوند. بنابراین، لازم است هنگام انجام عملیات شستشوی نمای ساختمان از افراد با سابقه و آموزش دیده استفاده شود تا از بروز حوادث مختلف جلوگیری شود. اما به طور کلی، انجام فرآیند نماشویی شامل نکات و موارد ایمنی مهمی است که رعایت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به توضیح در رابطه با آن می‌پردازیم.

نکات ایمنی مهم در نماشویی شامل چه مواردی است؟

شستشوی نمای ساختمان یک فرایند حساس است که نیاز به رعایت نکات ایمنی مهم دارد. در زیر به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

انتخاب شرکت معتبر در زمینه نماشویی

همانطور که در ابتدا گفته شد استفاده از نیروی متخصص و حرفه‌ای در هر زمینه‌ای بسیار مهم و ضروری است. زمانی که یک کار تخصصی را با کمک و مشورت افراد حرفه‌ای انجام می‌دهید متوجه خواهید شد که این کار بدون هیچگونه چالش و مشکلی و با دقت بالا انجام می‌شود. کار نماشویی هم مانند هر فعالیت دیگری نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. بنابراین، اولین موردی که لازم است در انجام فرایند شستشوی نما رعایت کنید استفاده از یک شرکت معتبر در این زمینه است که شرکت با سابقه و حرفه‌ای کارویس کار نماشویی ساختمان شما را براساس المان‌های مشخصی انجام می‌دهد تا نتیجه مورد نظر شما حاصل شود.

ارزیابی خطرات

از دیگر نکات ایمنی مهم در نماشویی ارزیابی خطرات ممکن و تهیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز شستشوی نمای ساختمان توسط شرکت نماشویی است. در واقع، مجموعه و تیمی که برای نماشویی نمای ساختمان انتخاب می‌کنید باید در اولین قدم از انجام نماشویی ساختمان تمام مواردی که منجربه سقوط یا بروز حادثه برای فرد اپراتور یا عابرین پیاده می‌شود را شناسایی کند. سپس بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات و وسایل حفاظتی را تهیه کرده و برای انجام کار از آن استفاده کنند، چراکه استفاده صحیح و درست از هر یک از تجهیزات نماشویی باعث می‌شود تا احتمال بروز خطر کاهش یابد. بنابراین، لازم است قبل از شروع کار تمامی بررسی‌های لازم از تجزیه و تحلیل منطقه کاری گرفته تا بررسی طرح‌ها، تجهیزات و وسایل حفاظتی و پیش بینی خطرات احتمالی سقوط انجام شود.

شناخت اصول اولیه کار

همانطور که می‌دانید انجام هر کاری نیاز به شناخت اصول اولیه آن دارد، بنابراین، لازم است تمامی کارکنان در عمل نماشویی توسط فردی ماهر و باتجربه در رابطه با نحوه استفاده از تجهیزات، روش‌های صحیح و تنظیم سیستم‌های محافظت از سقوط و انجام کار شستشوی نما آموزش ببینند. همچنین، در حین کار کارکنان باید از لباس راحت و مجهز، تجهیزات سالم استفاده کنند و کارفرما به طور مداوم آن‌ها را در انجام این کار راهنمایی کند. از دیگر موارد مهم در این زمینه قدرت بدنی افراد فعال در این زمینه است، چرا که انجام کار نماشویی به ویژه برای افرادی که طناب‌کار هستند بسیار حساس است و نیاز به قدرت بدنی خوبی دارد. علاوه‌براین، سلامتی عابرین پیاده نیز اهمیت زیادی دارد و لازم است هنگام انجام فرآیند شستشو و تمیز کردن نما از نوار خطر دورتادور ساختمان استفاده کرد. در هر صورت، رعایت اصول اولیه کار از نکات ایمنی مهم در نماشویی است.

استفاده از ابزار آلات و مواد شوینده مناسب

از دیگر موارد مهم در انجام کار نماشویی استفاده درست و اصولی از مواد شوینده است. نمای ساختمان‌ها بایکدیگر متفاوت است و هر نمایی نیاز به مواد شوینده مختص به خود را دارد که لازم است مرغوب و باکیفیت و سازگار با سطح نما باشد تا آسیبی به نمای ساختمان وارد نکند. از طرفی برخی از ساختمان‌ها به دلیل عمیق شدن آلودگی در متریال و بافت آن‌ها باید از ابزارآلات و تجهیزات خاصی برای حذف آلودگی‌ و سیاهی‌ها استفاده کرد و سپس از مواد شوینده برای شستشو و تمیز کردن نما استفاده کرد. از این‎رو، لازم است از به کار بردن برس‌های فلزی یا ابزارهای تیز و غیراستاندارد که منجر به خرابی و آسیب به ساختمان می‌شود، خودداری شود.

عایق کاری

عایق کاری یکی از نکات مهم ایمنی در نماشویی است که لازم است شرکت‌های فعال در این زمینه قبل از شروع کار خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. هنگامی که کار نماشویی با آب انجام می‌شود از دستگاه‌های مختلف فشار قوی استفاده می‌شود که ممکن است به دلیل وجود پنجره‌ها آب به داخل ساختمان نفوذ کند و خساراتی به بار بیاورد. ازاین‌رو، لازم است قبل از انجام آن تمامی درب و پنجره‌ها پوشانده شوند تا ماتع نفوذ آب به داخل شود. همچنین، باید لوازم مختلفی مانند آیفون و سیم‌های برق را با دقت عایق کاری کرد تا سوختگی و برق‌گرفتگی اتفاق نیفتد.